pic
slide

Dolomitemann 2015

Sep 29, 2015 , 0 Komentářů
Dolomitemann 2015

Štafetové závody, horské létání a nebo prostě lenost nosit těžkou výbavu to bylo to, co mě přimělo hledat mezi lehkými sedačkami a nutno přiznat, že i v lehkém odvětví lze dnes dělit dál na přeletové (bivakové), superlehké (často za cenu menšího nebo žádného chrániče) a nebo něco naprosto specifického pro štafetové závody typu Adrenalin cup, Outdoor Trophy nebo Dlomitenmann. Naposledy zmíněná štafeta podmiňuje sedačku s LTF testem a právě tohle je dost podstatné hledisko, které zúží výběr na bezpečnější sedačky s certifikovaným chráničem, jež lze nakonec využít zejména pro běžné létání. Možnost sedačku půjčit na Dolomitenmanna mi hned několik českých výrobců zamítlo, patrně tuší jak při závodu sedačka trpí při sběhu (sjezdu po zadku) příkrého srázu na začátku závodu. Hlavním kritériem, po testu LTF je nízká váha a možnost dobře běžet na plný výkon bez omezení a to vše v zapnuté sedačce k osobě i padáku. Výsledek je ten, že takovou sedačku jsem zatím nenašel.


Karpofly mi dal možnost na tento závod letět v lehké sedačce X-alps 3 s nafukovacím chráničem a tak jsem mohl posoudit komfort téhle sedačky. Hned na počátku je nutno podotknout, že tahle sedačka není šita na míru tohoto závodu, což jsem pocítil zejména při běhu, kde poctivě pevný materiál, ze kterého je ušita přece jen něco váží a sedlová deska také není moc vhodná pro sprinty na vzdálenosti kolem kilometru. Nespornou výhodou je však bezpečný chránič celé páteře, který jsem neváhal využít i při klouzání z kopce při běhu po startu závodu. Právě tento chránič je dost objemný pro běh ale pro létání si dokážu představit, že právě tahle věc mě spolehlivě ochrání páteř i pánev při případném dopadu na zem a to dokládají i zkušenosti mých kamarádů u předchozích modelů. Zapínání sedačky je jednoduché a velmi intuitivní. Nutno podotknout, že na sedačce je zapínání jen nožních popruhů, které tvoří současně prsní popruh, jímž lze nastavovat citlivost sedačky. Absence safety popruhu a umístění nožních popruhů ve středu desky směřuje tuhle sedačku spíše pro lehce pokročilé piloty, kteří budou spíše sedět a létat než vyset a „loučkovat“ přesto jsou pro tyhle účely popruhy dobře polstrovány. Pro komfort letu je možné nastavit oporu zad pomocí jednoho popruhu. Karabiny, které jsou součástí kompletu, padnou pohodlně do ruky, dobře drží popruhy sedačky na svém místě a při tom všem působí velmi lehce. Zavazadlový prostor je dostatečně velký a v případě závodu se mi tam podařilo nacpat převážnou část svého křídla (26m²) abych jej pak za hlavou vyhodil ven bez odepínání sedačky. Příjemným doplňkem jsou zapínatelné kapsy na bocích sedačky, kde se toho vleze docela dost a za letu jsou dobře využitelné. Při samotném letu pro mne bylo důležité rychle nahmátnout speed bar nohou a ihned jej naplno sešlápnout, což nebyl problém. Je zde i možnost uchycení speed baru na okraj sedačky suchým zipem ale osobně preferuji raději stahovací pojistky na šňůře speedu před kladkami (nejsou součástí dodávky – 2 x 4,-Kč). Závěrečné přistání jsem prováděl vysednutý ze sedačky se „zaklopenýma ušima“ a i přesto šlo sedačku řídit pouze náklony. I když nešlo o nějakou skvělou citlivost řízení, podařilo se mi přistát několikrát do velmi těsného prostoru tak, jak jsem potřeboval právě pomocí náklonů. Záložní padák jsem naštěstí nepotřeboval, nicméně jsem si jistý, že k vytažení padáku z podsedla je zapotřebí jen velmi malé síly a systém je spíše náchylný k nechtěnému otevření, což je asi trošku skresleno tím, jak rychle a neopatrně jsem při závodu se sedačkou zacházel. Celkové zhodnocení je takové, že je to fajn sedačka na cesty letadlem pro svoji skladnost a váhu a perfektně bezpečná sedačka díky funkčnímu chrániči. Před koupí bych rozhodně vyzkoušel, jestli vás sedačka nebude škrtit při loučkování. Váha modelu 3 narostla oproti 1 právě díky použitému materiálu sedačky, což je zase vyváženo LTF certifikátem a životností. Odolnost materiálu se jeví jako výborná a dost pravděpodobně sedačka přežije jak vaše nároky na létání, tak především velmi náročné a neopatrné přistávání.