pic
slide

Expedice Chingis Khan 2015 – Mongolsko

Nov 9, 2015 , 0 Komentářů
 Expedice Chingis Khan 2015 – Mongolsko

Předletová příprava

Karpo Fly Fantom Extra Light v extrémním testu v Mongolsku.

Zpráva a fotografie: Alfredo Briccola, Fly Chingis Khan

Zkušební piloti: Alfredo Briccola, Karl Capiaghi, Peter Portmann

 

Před započetím naší třítýdenní expedice do Mongolska, kterou jsme uskutečnili letos v létě jsme hledali postroj v kategorii extralehkých a zároveň bezpečných, s váhou max do 4 kg. Hledali jsme lehkou a zároveň robustní sedačku, která by vydržela extrémní podmínky, ve kterých jsme se chystali létat. Navíc jsme chtěli postroj, která by zaručila vysokou bezpečnost.

Nakonec v České republice jsme našli to, co jsme hledali.

 

Cesta do Mongolska jen to proto, abychom otestovali vybavení ?

Proč ne? Mongolsko je divoká a drsná krajina střední Asie a pro paragliding zcela neznámá země, která má nespočet neobjevených míst vhodných pro létání. Tato místa stále čekají na piloty. Kromě svahování v silném větu nad nekonečnými kopci jsou zde i podmínky pro XC lety a tyto nádherné podmínky zatím znají jen místní orli a supí zde žijící. Je to jen malá část toho, co jsme chtěli prozkoumat, a proto jsme potřebovali mít to nejlepší vybavení. Poptali jsme se u několika výrobců postrojů a konečně jsme našli to správné vybavení pro naši expedici. Vybavení, na které se můžeme spolehnout pří lítání v neznámém území; vybavení, které budeme používat každý den, pokud to počasí dovolí. Tak je náš test naplánován pro celé vybavení a hlavně chceme porovnat realitu s reklamou výrobce. Jako příklad uvádím postroj Fantom Extra Light od společnosti Karpo Fly.


Kila dolů, ale ne za každou cenu.

Záměrně jsme se snažili vyhnout vybavení, které se zaměřuje jen na maximální snížení váhy protože je to vždy na úkor něčeho jiného. Nicméně jsme váhu postroje museli brát v potaz, protože každý kilogram váhy zvyšuje cenu dopravy do a z Mongolska a také v případě dlouhých pěších pochodů pří hledání startu nebo ne celkem úspěšného přistání někde uprostřed pustiny. U veškerých ultralehkých výrobků je jedna podstatná nevýhoda, která je rozhodující pro expedice jako ta naše, materiál není až tak odolný, veškeré opravy na místě bez speciálního vybavení je skoro nemožné. Měli bychom proto jednu radu pro výrobce do budoucna : je třeba dát si veliký pozor na rovnováhu mezi odlehčením výrobku a zároveň zachováním určité míry odolnosti a jednoduchosti.

 

Ale my jsme nemuseli hledat moc dlouho, abychom zjistili, že český výrobce Karpo Fly, kdo má to co potřebujeme. Postroj Fantom Extra Light je nejen dostatečně odlehčený ale zároveň je zhotovený z dostatečně odolného materiálu. Z hlediska bezpečnosti Fantom Extra Light vyniká díky jedinečné inovaci a to nafukovacím chráničem zad.

Je to druh bezpečnostního vzduchového polštáře, který máte na zádech. Skutečny airbag, který se nenafukuje tlakem vzduchu během letu ale je třeba jej nafouknout před letem použitím vlastních plíci , z toho důvodu je tento airbag funkční okamžitě. Tento postroj se stal okamžitě středobodem zájmu naše expedice.


Výkřiky radostí.

Ihned jsme si objednali tři kusy. Nyní konečně vím, jak se ženy cítí, když si objednají boty z on-line shopu s legračním reklamním sloganem a pak když pošťák zazvoní u dveří. Dodací lhůta byla pozoruhodně krátká, i přesto, že letová sezóna běžela na plno. I když jsme naše objednávky poslali celkem pozdě, výrobky dorazily včas, tři týdny před odletem do Mongolska. A pak to překvapení při vybalování: celý postroj měří jen 13 x 34 x 37cm. Pěkně zabalené v obalu z Cordury s podšívkou ze síťoviny. List papíru velikosti A4 stěží může být menší. Tištěný design s divokým písmem se mi zdál trochu výstřední, ale vůbec nepůsobil netechnický. Ale to je otázka vkusu.

<span >Dobře, popořadě, pojďme to dát na váhu. Podle údajů výrobce, postroj ve velikosti L by neměl vážit více než 3,58 kg. Samozřejmě bez hezkého přepravní obalu. Ve skutečnosti, ručička váhy ukazuje něco málo přes 4 kg. Ha! Hrál si někdo s čísly? Pokračovali jsme dále v průzkumu postroje a zjistili jsme, že jakmile je postroj vybalen z obalu, ve kterém byl poslán je zřejmě, že se to nedá zabalit zpět jako většina výrobků, které jste kdy odbalili ale sbalit zpět se to už nikomu kromě výrobce nepodaří . Vzhledem k tomu, že jednoho dne záložní padák má být součásti postroje, něco rozhodně nesedí. Nicméně přepravní taška je pěkná věcička. Vypadá to tak, že budoucnu budeme tašku jednoduše používat jako přepravní obal pro letové boty.

 

Miláčku, naše váha je rozbitá, nebo jak člověk zjistí opravdové hodnoty až později!

Kladli jsme si otázku proč údaje o hmotnosti od výrobce se nezhodují ? Nemohli jsme přestat na to myslet, jelikož se výrobek řadí do velice konkurenční třídy výrobků do 3 kg. Vysvětlení přišlo rychle díky kolegovi, který je majitelem starší verze postroje Fantom Extra Light. Obě sedačky vypadaly stejně, ale lišily se v detailech zhotovení. Kokon sedačky je vice sofistikovaný a je vyroben z kvalitnějšího materiálu, na samotném šití je zřejmá vysoká kvalita stehů. Přidané boční kapsy se zipem v místě kde předtím nebyly a také venkovní krytí protektoru je z pevnějšího materiálu.

 

Češi přišli z opravdu velkým vylepšením, a je celkem možné, že na prostě zapomněli změnit hmotnosti tabulky. Táto mala chyba je odpustitelná vzhledem k úpravám, které zřetelně vylepšují komfort pilota. Několik set gramů navíc je odpustitelné.

 

V jednoduchosti je síla, je snadná, je lepší.

Velká výhoda Fantom Extra Light spočívá v jeho jednoduchém designu. Ani jeden popruh není navíc, žádná přezka není přebytečná. Vše je udělané tak, že máte pocit, jakoby něco chybělo, ale přesto sedačka působí velice kompaktně a robustně. Jednoduché standartní komponenty, kuličkové ložisko speedu v kombinaci s jednoduchosti a neobvyklými nápady dává ve výsledku perfektní postroj. Není třeba desku na sezení. Žádná tady není. Fantom je postaven bázi hamaku a v kombinaci s nafukovacím protektorem zad vypadá spíše jako hybrid a to je to co tuto sedačku dělá unikátní. Také prostor pro záložní padák postačuje i pro větší záložní padáky, jako např. pro rogalo. Rukojeť záložního padáku vypadá jako nedokončená ale je na první pohled lehce viditelná a je přesně tam kde má být. Návod k obsluze je minimalistický a s obrázky velikosti černobílé poštovní známky by potřebovaly nějaké zlepšení.

S trochou selského rozumu je možné Fantom připravit k letu a také uchycení záložního padáku není tak složité, že to zvládnete i bez manuálu. Po obvyklém úvodním dolaďování je Fantom snadno ovladatelný.

 

Potřeba rychlosti.

V Mongolsku často setkáváme s fenoménem zvaném "digitální vítr". Jste na startu v téměř bezvětří a najednou se příroda probudí a začne foukat nárazový vítr. Chce to velice rychlou přípravu na start.

V tomto případě Fantom není vůbec špatnou volbou. S výjimkou toho, když musíte absolvovat 4 hodinový výstup s plnou výstrojí (naštěstí jsme byli takových to výstupu ušetření v Mongolsku) a jeden z nás je kuřák. Jedinou chybou je, že ihned po výstupu musíte „foukat“. Airbag je ekvivalentem pěnového chrániče o tloušťce 17 cm, to znamená, že objem vzduchu, který potřebujete dostat dovnitř tomu odpovídá. Musíte být trochu ve formě, abyste dostali vzduch z Vaších plic dovnitř přes hadičku. Dobře trénováni jedinci to zvládnou pod 2 minuty, ale připadá Vám to jako věčnost. Obzvlášť pokud jste v Alpách, kde většinou mezi jednotlivými vdechy ještě odpovídáte na spoustu otázek od ostatních pilotů, co to vlastně děláte a to většinou s tváři červenou od foukání. Těchto situaci jsme v Mongolsku byli ušetření, protože jsme na startu byli pokaždé sami. Samozřejmě že sedačku můžete použit i s prázdným airbagem, samozřejmě musíte očekávat, že popruhy Vás budou více tlačit a také přijdete o veškerou bezpečnost během letu.

Váš batoh, obaly atd. se v pohodě vejdou do objemného batohu. V sedačce je o objemná kapsa na zásobník vody, který se hodí na dlouhé přelety v pustině. Zbytek věcí můžete uskladnit v pilotním pultíku. To je asi jediné co Vás může zdržet při startu. Nožní popruhy jsou propojené přímo s hrudním popruhem přes hliníkovou rychlopřezku. Popruhy jsou barevně rozlišené, takže nemůžete nic zaměnit. Druhý hrudní popruh drží ramenní popruhy. Pouze dvě očka drží uzavírání kokonu, mimochodem uzavírání je nové oproti předchozímu modelu a uzavírá kokon opravdu velmi těsně.

 

Úžasná lehkost bytí.

Při startu jsme ohromeni pocitem lehkost a pohodlnosti, který Vám sedačka dává. Žádný nekomfortní pocit, všechno připadá přirozeně. Na první dojem až příliš ale postroje Vám sedí jako ulitý. V případě, že je třeba chvíli vyčkat na ideální podmínky startu, což se velmi často stávalo během naši expedice, ani nevíte, že máte postroj na sobě. Jedinou věci znepříjemňující čekání je nožní deska, která Vás bije do achilovek pří chůzi neb při startu. Výhodou je, že i pokud i říkáte „velká noha“ její velikost Vám nebrání lehce vklouznout do sedačky.

 

Nastupte si a zaujměte svá místa, prosím!

Při naších letech v říší Čingischána bylo pro nás velice důležité dostat se do sedačky rychlé, protože jsme často měli je dvě stě metrů na chycení termiky, abychom mohli letět cross country. S Fantomem je vcelku jednoduché a rychlé navlečení kokonu. Pokud se Vám to nezdaří napoprvé, podruhé je to snadné a můžete si pomoct s usazením do sedačky opřením se do nožní desky. Není třeba žádné složité pohyby, abychom se dostali do správného posedu. Může se stát, že šlápnete skrz speed ale toho si rychlé všimnete a jednoduchým pohybem to dáte do pořádku. A teď jste „ready to go“ !

 

Létání jako na nafukovací matraci.

Pocity z letu ve Fantomu jsou velice dobré. Jako pilot, který až doposud používal sedačku s deskou, jsem si rychle zvykl na Fantom. Možná právě proto, že vypadá spíš jako hybrid než jako hamak. Výsledkem toho je jednodušší ovládání křídla náklonem sedačky ale v tomto bodě se nedá srovnávat se sedačkou s deskou. Dokonce i při dlouhých přeletech je Fantom velmi pohodlný. V případě turbulenci je jednoduché se dostat do vzpřímené pozice

V případě, že se dostanete do turbulenci není problém se dostat do vzpřímeného posedu. Chránič zad velice dobře drží vaši polohu. Necítíte se jako zavěšený v pytli ale naopak sedíte jako na nafukovací matraci. Nedovedu si představit něco více pohodlnějšího pro moje záda. Změnit polohu pro přistání je stejně snadné.

Sedačka dává pocit perfektní podpory a komfortu a v případě, že se Vám nepovede přistání, myslím tím to, že zapomenete na nohy, pří dopadu na postroj chránič zad obstojí perfektně i v této zkoušce. Ověřili jsme si to i ve skalnatém terénu v Mongolsku. Mimochodem doporučují se dostat z kokonu v dostatečném předstihu před přistáním, protože se můžete zamotat do materiálu v případě, že se věci nečekaně urychli.

Klika záložního padáku není sice v zorném poli pilota, ale instinktivně jej nahmatáte, protože se nachází ve vertikální linii karabin a hrudního popruhu. Z hlediska aerodynamiky Fantom působí dobrým dojmem, a pokud si zvolíte správnou velikost pro Vás, látkový povrch je téměř bez záhybů a „vrásek“. Také jsme si všimli, že pokud máte delší nohy tak se Vám může stát, že speed bude na těsno a v případě krátkých nohou se můžete dostat na dolní hranu při nastavení sedačky. Můžete si zkrátit lanko uzlem ale v tom případě se bude kokon trochu krabatit, protože je zhotoven z robustní Cordury, která je tím pádem méně pružná.

 

Mnoho plusů ale také i nějaké stinné stránky.

 

Po třech týdnech intenzivního létání a testování v divokých oblastech Mongolska jsme objevili nejen mnoho výhod Fantomu, ale i několik zádrhelů. Jako příklad nadrozměrné boční kapsy. Samozřejmě mají všité smyčky na uchycení rádia nebo fotoaparátu ale na to jsme přišli příliš pozdě. Pokud o nich nevíte tak Vám věcí zmizí v nedostupné hloubce kapsy postroje. Také neoprenové kryty ramenních popruhů se pořád posunují a odhalují přezky, nemá to vliv na bezpečnost ale je to trochu nepříjemné. Další malou nepříjemnou věci je, že nafukovací hadička chrániče má tendenci se ohnout pod ostrým uhlem a to znemožní nafouknout nebo vyfouknout chránič aniž byste musel zasáhnout. Dále jsme zjistili nekvalitní provedení kroužků uvnitř speedu a tímto dochází k rychlému opotřebení (předření) napínacího lanka, což se nám podařilo během dvou dnů. Důkladnější kontrola kvality by zřejmě mohla tento problém napravit. Také pultík pilota by mohl být vylepšen. Mohl by být širší tak aby byl prostor nejen pro rádio ale i vario. Bylo by dobré, kdyby pultík měl výstup pro kabely. Celá plochá pro uchycení přístrojů by mohla být odnímatelná, abychom nemuseli přístroje sundávat po jednom. Vyřešil jsem to použitím konzoly z moje staré sedačky vyrobené v Korei, která se tam sotva vešla.

Vzhledem k tomu, že Češi udělali obrovský pokrok od první vyráběné série, dá se předpokládat, že tyto věcí budu brzy začleněné do výroby.

 

Závěr:

Karpo Fly Fantom Extra Light je skvělý XC-lehký-postroj, který se však nachází ve třídě 4 kg ve velikosti L. S certifikovaným chráničem zad, je to robustní směs materiálu a připočteme-li extrémně malé balení, je to skvělý společník pro náročné dálkové výpravy nebo jednoduše na každodenní létání v domácích podmínkách. Také cena je velice přivětivá, kompletní postroj je dispozici pod 1000 eur.

 

Shrnutí celého testu:

Zakoupili jsme Fantom Extra Light přímo z Karpo Fly, protože momentálně není švýcarský dovozce.

Testy jsme vždy prováděli během delších letů, kterých bylo více jak 20. Naším hlavním cílem nebylo opakovat výrobní testy. Namísto toho jsme chtěli shromáždit objektivní a subjektivní dojmy ze zkušeností pilotu během běžného používaní v různých podmínkách. Bereme to tak, že naše testy mohou být užitečným doplňkem pro existující testy.

 

Více informací www.http://flychingiskhan.blogspot.ch